Carian

Sabtu, 17 April 2010

Manusia Diciptakan Untuk Mengabdikan Diri Kepada Allah. Jika Tidak, Dimanakah Kedudukan Mereka?

Suka aku petik kata-kata seorang ustaz yang mengajar mengenai kategori nafsu yang ada pada setiap manusia, daripada yang buas sehinggalah yang menurut tuntutan agama.

Apa yang ustaz tersebut nyatakan ialah, manusia adalah ciptaan Allah, manual operasinya Allah yang tentukan, segala isi perut, akal, dan sebagainya, Allah juga yang cipta. Kenapa? bila manusia ini lahir, membesar dengan nikmat Allah, makan makanan pemberian Yang Esa, sedut udara ciptaan-Nya, tiba-tiba dia ingkar arahan pencipta-Nya, dia sombong dengan makhluk-makhluk ciptaan-Nya, dia cipta undang-undang sendiri.

Ish.... ish.... ish..... Ya Allah pimpinlah hamba-Mu yang lemah ini...

Manusia ini cukup hina kalau tak mengabdikan diri pada Allah, hina yang macammana? yang ni yang best.... manusia ni cukup hina sebab tinggi mana pangkat serta darjat, ianya ibarat sebuah lori tangki yang mengusung tahi dan najis ke hulu, ke hilir.... Kenapa plak camtu? mana boleh samakan dengan lori tangki, analoginya dan logiknya ialah dalam badan kita ni ade tahi dan air kencing, jangan la sombong sangat dengan sesiapa pun, taraf nye sama jer.... cukup masa, kenalah pegi buang. jangan ada yang simpan, nnt berpenyakit plak. huhu... terkedu gak aku dengar kata2 tu... betul jugak, hurmmm.... maka taqwa kepada Allah lagi penting.... bersama-sama lah kita ke arah taqwa kepada Allah.... insyaAllah