Carian

Khamis, 2 Februari 2012

Salam Maulidur Rasul SAW 1433H

بسم الله الرحمن الرحيم

Syukur ke Hadrat Allah Subhanahu Wataala, kerana dengan limpah kurnia nikmat-Nya, dapat lagi menukilkan kata-kata untuk tatapan semua.

Junjungan Besar, Manusia Agung,
Diturunkan Pada Umat Akhir Zaman,
Al-Quran dan As-Sunnah Mesti Dijunjung,
Menghindarkan Diri Dari Kezaliman

Nabi Muhammad SAW telah diturunkan oleh Allah SWT untuk membawa rahmat ke seluruh alam. Segala puji-pujian hanya bagi Allah, Tuhan semesta alam. Sebelum kewafatan Rasulullah SAW, baginda berpesan kepada umat Islam amnya melalui ungkapan baginda:-

عَنْ أَبِي هْرَيْرَةَ رضي الله عنه، عن النبي (ص)، قال: تركت فيكم امرين لن تضلوا ما إن تمسكتم بهما: كتاب الله وسنتة نبيه
( رواه مالك )
Dari Abu Hurairah R.A., Rasulullah SAW bersabda: “Ku tinggalkan kepadamu (umat Islam) 2 perkara, yang mana apabila kamu terus berpegang kepada keduanya, nescaya kamu tidak akan sesat, iaitu Al-Quran (Kitab Allah) dan Sunnahku” (Hadith Riwayat Malik)

Namun, tidak semua umat manusia menurut kata-kata Rasulullah SAW kerana mengejar habuan di dunia dan tersesat jauh dengan kebendaan. Masyarakat menjadi semakin rosak dan fitnah menjadi bahan gurau senda demi kepentingan tertentu yang tidak membawa faedah kepada umat malah merosakkan umat. Al-Quran terkandung di dalamnya segala yang diperlukan oleh manusia seperti buku manual penggunaan sesuatu produk barangan pengguna. Manusia diciptakan oleh Allah, dan manual penggunaannya adalah Al-Quran. Firman Allah SWT, didalam Surah Al-Baqarah (Ayat 2) yang berbunyi

ذَٲلِكَ ٱلۡڪِتَـٰبُ لَا رَيۡبَ‌ۛ فِيهِ‌ۛ هُدً۬ى لِّلۡمُتَّقِينَ (٢
Maksudnya: “Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa.”

Rasulullah SAW menjadi pedoman untuk seluruh umat manusia di atas dunia yang fana ini dan disanjungi oleh umatnya dan disegani oleh lawannya. Cubalah cari siapakah manusia yang paling agung dan disanjung sama ada umat Islam atau yang belum Islam? Rasulullah SAW tiada tandingan kerana baginda adalah utusan Allah yang terakhir di atas muka bumi. Baginda mempunyai akhlak dan budi pekerti yang tinggi yang mesti dicontohi.

عن أم المؤمنين عائشة لما سئلت رضي الله عنها عن خلق النبي عليه الصلاة والسلام، قالت : كان خلقه القرآن
صحيح مسلم
"Akhlak Rasulullah S.A.W itu adalah Al-Qur'an" (Hadith Riwayat Muslim)

Persoalannya, mengapakah setelah diberikan petunjuk yan terbaik, manusia sebahagaian besarnya masih menolak untuk melaksanakan hukum Allah di atas muka bumi Allah ini. Rasulullah menjadi contoh untuk semua lapisan masyarakat, bermula dari kelahirannya sehingga kewafatan baginda. Dari menjadi kanak-kanak, remaja, dewasa sehinggalah menjadi pemimpin sebuah negara berpelembagaan.

Mengagungkan Rasulullah SAW bukanlah dengan sambutan 1 hari Maulidur Rasul semata-mata. Rasulullah SAW mesti diagungkan setiap masa saat kehidupan manusia. Bagaimanakah yang dikatakan mengagungkan Rasulullah SAW, adakah sekadar berselawat, berarak disepanjang jalan sahaja. Ia lebih daripada itu, menjunjung dan melaksanakan hukum Allah, menolak kebatilan dan menegakkan kebenaran demi Islam, nikmat terbesar kurniaan Allah.

Selawat dan salam keatas junjungan besar Rasulullah SAW, semoga roh perjuangan dan Islam kembali bersinar dan diberikan kekuatan kepada seluruh pejuang-pejuang agama Allah SWT dan keadilan ditegakkan di atas landasan Islam, menolak fitnah jahat musuh, mempertahankan Hukum-Hukum Allah, berazam untuk ia dilaksanakan untuk kesejahteraan umat manusia sejagat.

صَلَّى الله على محمد, صلى الله عليه وسلم
يا نبي سلام عليك, يا رسول سلام عليك
يا حبيب سلام عليك, صلوات الله عليك
اشرق البدر علينا, فاْحتفتْ منه البدور
مثل حسنك ما راينا, ق" يا وجه السرور
انت شمش انت بدر, انت نور فوق نور
انت اكسيروعالى, انت مصباح الصدور
يا حبيب يا محمد, يا عروس الخافقين
يا مؤيد يا ممجد, يا امام القبلتين

Tiada ulasan:

Catat Ulasan