Carian

Sabtu, 28 Disember 2013

Berwisata ke Padang, Indonesia

Salamat pagi kalian semua, samoga pagi kalian sejahtera dan baik-baik aja.

28 Disember 2013
Assalamualaikum, kepada semua pengunjung sekalian, alhamdulillah hari ini merupakan hari ke 2 saya berada di RI (Republik Indonesia). Ketibaan kami semalam di Bandara Minangkabau disambut oleh sahabat-sahabat dari UPSI yang turut sama berwisata (melancong). Saya pun tidak berapa ingat nama pemandu pelancong kami, dalam keadaan agak letih dibawa menjamu selera di sebuah rumah makan (restoran/warung) di sekitar Payakumbuh, Padang. Hajat nak pekena lontong tak kesampaian, hanya dapat menjamah lauk pauk yang pelbagai disini. Budaya disini agak berbeza, lauk-pauk disajikan dalam kuantiti yang sedikit dan semua jenis lauk akan dihidangkan di dalam mangkuk kecil serta diletakkan di depan para pelanggan di meja makan. Kalau diusik atau dimakan, barulah lauk tersebut dikira. Kalau tidak, bayar sahaja apa yang anda usik. Bagi rakyat Malaysia yang melihat lauk pauk yg pelbagai, habis semua nak dirasa. As a result, keluarkan rupiahnya, dan bayar. Hehe

Perjalanan semalam dimulakan dengan melawat pantai malim kundang, kampung air manis. Menurut bapak pemandu pelancong tersebut, kampung tersebut mendapat nama dari peristiwa air yang dikumpulkan dari pergunungan disitu dihurungi semut apabila dibiarkan. Perjalanan memakan masa hampir 1 jam menaiki bukit dan menuruni bukit. Jadi, masing-masing sudah menjamu selera tadi dengan makanan yang agak berat, hasilnya perut masing-masing bergelora, nak muntah, loya, dsb. Mana idaknya, perjalanan tersebut bukan sekadar melalui bukit, tetapi selekoh-selekoh terlampau tajam, berpusing-pusing. Kalau driver Malaysia, pertama kali hendak memandu dikawasan ini, alamatnya, terjun gaung la. 

Sampai di pantai malim kundang, masing-masing senyum, wah ada pantai dan ramai orang. Ramai kanak-kanak, tetapi bukan boleh dibuat bermain bersama sesuka hati, kalau tiada rupiahnya, jangan sibuk-sibuk nak bergambar dengan mereka. Sekalipun nak melintas lorong air yang satu-satunya cara untuk elak kaki terkena air, pasti kena tol. 3000 rupiah, nah dik. Time balik yang saya bagi, masa masuk, tak tau, main jalan jer, nasib baik siren gate tol tak berbunyi, hehe.

Setelah selesai melawat objek wisata di pantai tersebut, kami pulang. Dalam perjalanan, kami bertanya, benarkah batu yang menyerupai manusia itu adalah malim kundang? Menurut ceritanya, malim kundang derhaka pada ibunya kerana malu kepada isterinya yang dikahwini adalah dari kalangan orang orang berada. Sumpah jadi batu, sama versi tanggang dan ibunya. Dan kami bercerita bahawa batu berbentuk manusia itu dalam keadaan mengiring dan disaluti simen yang didakwa untuk mengekalkan cerita tersebut. Pak pemandu pelancong dengan selambanya menjawab, kalau batu malim kundang itu dalam keadaan berdiri, susah untuk dibuat simen balutannya, jadi senang dapat batu yang baring, boleh buat cantik-cantik. Kenyataannya itu disambut dengan hilai tawa berdekah dekah dalam satu van. Kan dah terkena, batu malim kundang ini, cerita orang orang lama, belum ada kesahihah ceritanya.

Destinasi seterusnya adalah di kawasan air pancur (nama dah lupa, nanti update dengan gambar sekali ya). Dan seterusnya, menjamu selera di Rumah Makan Pak Datuk. Kalau pagi tadi pekena jus sirsak 8000 rupiah, kali ini, 12000 rupiah. Hahaha, jangan risau, harganya sama macam di Malaysia, 3 - 4 ringgit. Style makan yang sama. Kami solat zohor dan jamak qasar asar disini. Ada mushollah u tuk kemudahan tetamu.

perjalanan diteruskan dengan mengunjungi pusat sulaman kain putri minang, pandai sikek dan seterusnya bukit tinggi. 

fuh.... penat tulis, nanti sambung tau

Khamis, 19 Disember 2013

Pengurusan Tertinggi IPT Perlu Bijak Memahami Budaya Ilmu Dan Ilmuwan - Raja Nazrin

KUALA KANGSAR, 19 Dis (Bernama) -- Pemangku Raja Perak Raja Dr Nazrin Shah bertitah pengurusan tertinggi di sesebuah Institusi Pengajian Tinggi (IPT) perlu bijak memahami budaya ilmu dan ilmuwan serta menghargainya, bukan sekadar cekap mentadbir organisasi.

Baginda bertitah ini kerana keunggulan sesebuah IPT tidak terletak pada nama, sebaliknya dinilai dari segi kualiti graduan yang amat dipengaruhi oleh kualiti pengajian, manakala kualiti pengajian dipengaruhi kualiti tenaga akademik yang berkhidmat di dalam sesebuah institusi pengajian.

"Kualiti tenaga akademik pula dipengaruhi oleh budaya pengurusan yang diamalkan oleh sesebuah institusi pengajian," titah baginda pada majlis perasmian Kolej Universiti Islam Sultan Azlan Shah (KUISAS) dan Istiadat Konvokesyen kali ke-6 di sini Khamis.

Sehubungan itu, baginda bertitah para ilmuwan di KUISAS perlu mempamerkan amalan minda yang terbuka dengan mencontohi budaya keterbukaan yang diamalkan di Madrasah Nizamiyah di Baghdad pada era Kerajaan Abassiyah.

"Madrasah itu setaraf dengan apa yang dikenali sebagai universiti pada hari ini, (Madrasah Nizamiyah) merupakan antara institusi pengajian tinggi yang paling berjaya dalam sejarah dunia Islam. Ia berperanan sebagai tapak memunculkan ilmuwan tersohor yang diiktiraf di peringkat antarabangsa antaranya Hujjatul Islam, Imam al-Ghazali," titah baginda.

Raja Nazrin bertitah pada umumnya institusi pengajian yang berjaya mencapai tahap kecemerlangan dan diiktiraf unggul mengamalkan dua pendekatan utama iaitu menghargai autonomi intelek dan memiliki autonomi kewangan.

"Adalah penting bagi Institusi Pengajian Tinggi mengamalkan budaya autonomi intelek, (kerana autonomi intelek) berada di atas dan berkedudukan bebas daripada sebarang pengaruh politik kepartian, agar dapat memenuhi falsafah pengwujudannya sebagai perkampungan ilmu yang menghayati prinsip kesatuan dalam kepelbagaian.

"Di serata dunia, kebanyakan IPT yang unggul dan berjaya mencapai ranking gemilang, memiliki kekuatan kewangan dan autonomi kewangan. Institusi Pengajian Tinggi memerlukan pembiayaan kewangan yang besar untuk mempunyai barisan tenaga akademik tersohor serta berupaya melaksanakan program keilmuan dan program penyelidikan yang berkualiti tinggi," titah baginda.

Titah baginda, IPT juga mempunyai tanggungjawab sosial, ia bukan entiti perniagaan semata-mata bertujuan mengaut keuntungan secara mengenakan yuran yang terlalu tinggi hingga bercanggah dengan prinsip asal dan tujuan murni pendidikan.

Raja Nazrin bertitah IPT yang memiliki autonomi kewangan tidak hanya bergantung kepada sumber kewangan kerajaan dan sumber pendapatan daripada yuran pengajian, sebaliknya turut menerokai sumber pendapatan lain termasuk melakukan urus niaga, penerbitan berkualiti serta mendapatkan pembiayaan berbentuk kurniaan, tajaan dan derma.

Sehubungan itu, baginda bertitah KUISAS perlu mempunyai perancangan dan pelan kewangan yang mantap untuk menentukan kelangsungannya supaya tidak terkekang disebabkan sumber kewangan yang terbatas.

Para ilmuwan di KUISAS juga hendaklah mempamerkan amalan minda yang terbuka dengan menjadikan budaya keterbukaan yang diamalkan di Madrasah Nizamiyah di Baghdad pada era Kerajaan Abassiyah sebagai contoh, titah baginda.

Mengenai KUISAS, Raja Nazrin bertitah ia merupakan kesinambungan kepada Kolej Islam Darul Ridzuan (KISDAR) yang ditubuhkan pada tahun 2000.

Titah baginda melalui surat bertarikh 13 Dis tahun lepas, Kementerian Pengajian Tinggi memberikan kelulusan untuk KISDAR dinaik taraf kepada Kolej Universiti.

"Konvokesyen kali ini adalah konvokesyen julung kalinya atas nama Kolej Universiti Islam Sultan Azlan Shah yang menganugerahkan Diploma kepada 305 graduan dalam sepuluh disiplin pengajian. Pada lima Konvokesyen terdahulu, KISDAR telah menghasilkan 669 graduan," titah baginda.

-- BERNAMA